Als een schuldsaldoverzekering (SSV) bij Aviza werd beperkt of beëindigd wegens niet-betaling, is het soms mogelijk om deze opnieuw te activeren onder bepaalde voorwaarden. De mogelijkheden hangen af van de tijd die verstreken is en de status van het contract.
1. Herstel van een beperkt contract
Als de verzekering werd beperkt, heeft de verzekerde tot 3 jaar om een aanvraag tot heractivering in te dienen.
Voorwaarden:
- Een schriftelijke aanvraag doen bij Aviza
- Achterstallige premies en boetes betalen
- Instemmen met een medische en financiële herbeoordeling van het risico
2. Heractivering van een beëindigd contract
In principe is heractivering niet mogelijk. De verzekerde moet:
- Een nieuw SSV-contract aanvragen, onder voorbehoud van een nieuwe medische en financiële evaluatie
- Nagaan of er een afkoopwaarde beschikbaar is volgens het oude contract
3. Rachat of vermindering van het contract
- Bij een premieperiode < helft van de looptijd: een afkoop is mogelijk, maar de verzekering wordt dan definitief stopgezet
- Bij een premieperiode > helft van de looptijd: geen terugbetaling van premies mogelijk, de verzekering is definitief verloren
4. Preventieve maatregelen om verlies van dekking te vermijden
- Kies voor automatische betaling
- Contacteer Aviza vanaf de eerste achterstand om alternatieve oplossingen te bespreken
- Vraag een tijdelijke aanpassing van de dekking in geval van financiële moeilijkheden
Bij betalingsachterstand of beperking van het contract:
- Contacteer ons zo snel mogelijk
- Wij helpen u bij het controleren van de mogelijkheid tot heractivering
- Samen bekijken we de beste oplossing om uw financiële bescherming te behouden
Het is van cruciaal belang om snel te reageren bij betalingsproblemen, om definitieve opzegging en moeilijkheden bij een nieuwe aanvraag te vermijden.