Bij niet-betaling van premies kan de schuldsaldoverzekering (SSV) van Aviza worden beëindigd na een welbepaalde procedure. De termijn hangt af van de premiebetalingsduur zoals bepaald in de Bijzondere Voorwaarden van het contract.
Termijnen en opzegprocedure
Ingebrekestelling verstuurd door Aviza
Zodra een premie niet werd betaald, stuurt Aviza een aangetekende brief naar de verzekeringnemer met een herinnering aan de vervaldatum en de mogelijke gevolgen.
30 dagen om de situatie recht te zetten
Na ontvangst van de ingebrekestelling heeft de verzekerde 30 dagen om de achterstallige premie te betalen.
Beëindiging of beperking van het contract na 30 dagen
- Looptijd premiebetaling < helft van de contractduur: het contract wordt beperkt, en de dekking is niet langer volledig.
- Looptijd premiebetaling > helft van de contractduur: het contract wordt beëindigd, en de dekking vervalt volledig.
Kan een beëindigd contract opnieuw geactiveerd worden?
- Een beperkte verzekering kan binnen 3 jaar opnieuw in werking worden gesteld, onder voorwaarden.
- Een beëindigde verzekering kan niet opnieuw geactiveerd worden, tenzij in uitzonderlijke gevallen met een volledige heraanvraag en risicobeoordeling.
Hoe een opzegging wegens wanbetaling vermijden?
- Kies voor automatische incasso om betalingsvergetelheid te voorkomen
- Neem onmiddellijk contact op met Aviza bij financiële moeilijkheden
- Controleer regelmatig de vervaldagen van uw premies
Bij Aviza begeleiden we onze klanten om verlies van dekking wegens een simpele vertraging te voorkomen. Neem contact op vóór de opzeg definitief wordt.